برنامه نویسی بلاکچین

تصویر آموزش بلاکچین تحولی بزرگ
26/ آذر/ 1401
تصویر سردبیر ارز دیجیتال
نام نویسنده: انسیه مقدم
زمان مطالعه: 5 دقیقه

 بلاک چین (Block chain) ؛ تحولی بزرگ

چندین سال است که ارزهای دیجیتال وارد خیلی از صنایع دنیا شده و کاربرد رو به بسطی دارد. این تکنولوژی دیر یا زود وارد تمامی مشاغل و کسب و کارها میشود. این غول تکنولوژی چگونه ساخته شد ؟ ایده آن از آن چه کسی است ؟ زبان های برنامه نویسی بلاکچین کدام است ؟ پس بی وقفه بریم که شروع کنیم، در ابتدا باید ببینیم که بلاک چین چیست ..

سرعت تکنولوژی در بلاکچین

بلاک چین به نوعی پایگاه داده گفته میشود که تفاوت هایی با پایگاه داده قدیمی دارد. این پایگاه برخلاف پایگاه های داده سنتی غیر متمرکز بوده و به صورت زنجیره ای از بلوکها ساماندهی میشود . به طوری که اطلاعات به صورت ترتیبی و بسته به حافظه هر بلوک پردازش میشوند و بعد از کامل شدن ظرفیت بلوک، اطلاعات به بلوک بعدی منتقل میشود.

بلاک چین به دلیل ویژگی های ذکر شده و همچین کنترل شدن توسط هوش مصنوعی امنیت خیلی بالایی دارد، همچنین توسعه بلاک چین به مراتب سختر بوده و نیازمند زبان برنامه نویسی قوی  به همراه برنامه نویس حرفه ای است .

بدون نهاد ناظر؛غیر متمرکز بودن

یعنی اینکه اطلاعات برخلاف پایگاه های داده قدیمی که در یک مکان و زیر نظر یک اجتماع یا ارگان خاصی مدیریت میشود ذخیره نمیشود، بلکه این اطلاعات در شبکه ای متشکل از صدها کامپیوتر توزیع شده که به هر کدام از آنها نود گفته میشود نگهداری میشود.

وظیفه نود ها تایید اعتبار هر تراکنش است که سلامت و امنیت بلاک چین را تضمین میکند .

همچنین بلاک چین مانند یک صندوق یک طرفه عمل میکند. به این صورت که شما میتوانید در آن اطلاعات جدیدی را ذخیره کنید اما امکان حذف یا دستکاری اطلاعات قبلی را ندارید، همین ویژگی باعث ایجاد امنیت در بانک ها ، نگهداری دقیق مدارک ، جلوگیری از تقلب در انتخابات و دیگر کاربرد های بلاک چین میشود .

تصویر زبان های برنامه نویسی برای بلاکچین
آموزش بلاکچین و برنامه نویسی
برنامه نویسی ارز دیجیتال

معیار های زبان مناسب برای برنامه نویسی بلاک چین

برای انتخاب یک زبان مناسب برای برنامه نویسی بلاک چین باید به معیار های زیر دقت لازم را داشته باشید :

امنیت (Security)

امنیت یکی از مهم ترین شاخصه های لازم برای بلاک چین است و عدم امنیت به دلیل منبع باز بودن بلاک چین منجر به هک آن میشود .

مدیریت منبع (Resource Management)

منابع شما همیشه محدود است و باید از اول خود را برای آن آماده کنید .

کارایی (Performance)

زبان مورد استفاده در بلاک چین باید منطبق بر ظرفیت و کارایی بلاک چین انتخاب شود تا بتوان بهترین عملکرد را از سیستم گرفت. به طور مثال برخی از زبان ها برای اجرای یکسری کدها و دستورات خاص مناسب تر اند، پس انتخاب محدوده کارایی بلاک چین و مشخص کردن ظرفیت های آن کار حائز اهمیت است.

جداسازی (Isolation)

اگر (A + B = C) باشد، بدون در نظر گرفتن هیچ پیش‌شرطی، همواره عبارت (A+B) برابر با C خواهد بود. توابع هش (Hash function) نیز قطعی هستند. این بدین معنا است که هش متغیر A، همواره برابر با HA خواهد بود. بنابراین در یک بلاکچین، تمامی عملیات مربوط به تراکنش‌ها باید قطعی باشند. یک تراکنش نمی‌تواند در دو روز رفتاری متفاوت داشته باشد. همچنین یک قرارداد هوشمند نیز نمی‌تواند در دو ماشین رفتاری متفاوت داشته باشد.

پیاده‌سازی چنین المانی تنها از طریق جداسازی و یا ایزوله کردن تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند از عناصری است که عدم قطعیت در آنها وجود دارد.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه بلاکچین

همانطور که بدیهی ست هر یک از نرم افزار ها و شبکه های کامپیوتری، به وسیله زبان های برنامه نویسی توسعه پیدا میکنند . بلاکچین هم از این قاعده مستثنا نیست و باید با استفاده از زبان های برنامه نویسی موجود در عصر حاضر توسعه پیدا کند .

چه زبان برنامه نویسی ای برای بلاکچین استفاده میشود؟

 امروزه زبان های برنامه نویسی زیادی در عرصه جهانی موجود اند که هر کدام با توجه به مزایا و معایبشان برای کارهای محدودی مورد استفاده قرار میگیرند . برخی از زبان های برنامه نویسی محبوب امروزه عبارتند از : c++، پایتون، سالیدیتی ، جاوا و… .

حال برمیگردیم به سوال اصلی خودمان که کدام زبان برنامه نویسی برای بلاک چین مناسب است ؟

سی پلاس پلاس (C++) ; بیشترین استفاده در بلاک چین

سی پلاس پلاس یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. با وجود آنکه رتبه چهارم را در لیست برترین زبان های برنامه نویسی در اختیار دارد اما هنوز هم انتخاب خوبی برای شروع یادگیری برنامه نویسی است.

جالب است بدانید که اولین بلاک چین به زبان c++ نوشته و توسعه پیدا کرد . همچنین پلتفرم های دیگری نیز از این زبان قدرتمند استفاده کرده اند مانند بیت کوین، ریپل، لایت کوین، مونرو، استلار(Stellar)، ایاس (EOS) و …

سالیدیتی (SOLIDITY) ; زبان تخصصی بلاک چین (اتریوم)

سالیدیتی یکی از زبان های نو ظهور است که به طور اختصاصی برای برنامه نویسی قراردادهای هوشمند توسعه یافته است. این زبان تنها برای بلاکچین ایجاد شده و فقط بلاکچین اتریوم و مشتقاتش توسط این زبان توسعه یافته اند.

به دلیل تخصصی بودن این زبان پیشنهاد خوبی برای یادگیری و توسعه بلاک چین است .

پایتون (PYTHON) ; آقای همه کاره

مطمئن هستم که همه شما پایتون رو به خوبی میشناسید و رد پایش را در همه جا دیده اید . این زبان برنامه نویسی که رتبه دوم را از آن خود کرده است در بلاک چین نیز (نه قوی ) حرفی برای گفتن دارد .

قبل از برنامه نویسی بلاکچین پایتون باید بدانید پایتون یک زبان تفسیری است. یعنی کد هایش قابلیت خوانایی زیادی دارند و پیچیدگی خاصی به چشم نمیخورد. شاید برای شخصی که تازه به توسعه بلاک چین روی آورده گزینه خوبی برای شروع باشد اما کافی نیست .به دلیل تفسیری بودن این زبان از سطح پیچیدگی بلاک چین که لازمه آن است کاسته میشود، و مشکلاتی در رمزنگاری ایجاد میکند.

اما همین عیب یک نوع مزیت هم هست. به دلیل تفسیری بودن و سادگی گزینه خوبی برای شروع توسعه بلاک چین توسط افراد آماتور است (از کتابخانه ها و پلاگین های گسترده آن غافل نشوید).

جاوا (JAVA) همیشه حاضر در صحنه

جاوا از ابتدا در زمینه بلاک چین حضور داشته است . این زبان به دلیل داشتن رابط برنامه نویسی کاربردی (API) گزینه مناسبی برای توسعه راحت بلاک چین بدون در نظر گرفتن پیاده سازی های داخلی است .

وجود قابلیت انتقال و سازگاری (WORA) در جاوا باعث میشود که با یک بار برنامه نویسی آن را روی پلتفرم های مختلف پورت کرد. این ویژگی نیز جاوا را به یکی از گزینه های پرقدرت برای توسعه و برنامه نویسی بلاکچین تبدیل میکند .

غول مرحله آخر ; زبان سیمپلیسیتی (SIMPLICITY)

به عنوان یکی از پر ادعا ترین زبان های مورد استفاده در بلاکچین به شما زبان سیمپلیسیتی را معرفی میکنیم . یک زبان کاملا تخصصی و پیچیده برای بلاک چین. این زبان نیازمند افراد حرفه ای و باتجربه است .تمرکز اصلی سیمپلیسیتی (SIMPLICITY) عمدتا بر روی کاهش پیچیدگی اسکریپ بیت کوین است . این زبان از سرعت بالایی برخوردار است که باعث صرفه جویی در زمان که مهم ترین سرمایه است میشود .

جمع بندی

بلاکچین همچنان به توسعه خود ادامه خواهد داد. انتخاب زبان مناسب برای توسعه این عامل  به المان های متعددی وابسته است. اما هر چه که هست مسیر پر نوریست ، اگر علاقه دارید از همین فردا شروع کنید تا از این غافله جا نمانید. دنیای امروز دنیای دیجیتال است، و بلاکچین فرمانده آن … ما در یک عصر انقلاب تکنولوژی قرار داریم.

اشتراک گذاری این مطلب:

vorod be anjoman faratahlilgar

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

Instagram
Telegram
YouTube
pishnahad amoozeshi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up