سه نسبت مهم در سرمایه گذاری؛ P/E ، P/S ، P/B

تصویر مقاله مفهوم نسبت های مهم سرمایه گذاری
30/ آذر/ 1401
تصویر تیم تحریریه فراتحلیلگر
نام نویسنده: ندا کاردان
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مفهوم نسبت P/s و P/e و P/b در بورس

از اصلی ترین شرط ها برای موفقیت در بازار سرمایه، آموختن و شناخت دقیق مفاهیم و اصطلاحات آن است. اگر جزء آن دسته از فعالان بازار سرمایه هستید، با شناخت و تسلط روی اصطلاحات و مفاهیم موجود در بورس و با استفاده از آن ها در موقعیت درست، می توانید تبدیل به برندگان خوش شانس این بازار شوید. یکی از روش های تحلیلی برای سرمایه گذاری در شرکتهای سهامی، تحلیل بنیادی(Fundamental) می باشد.هرچند روش های بررسی بنیادی فراوانی برای ارزیابی ارزش ذاتی قیمت سهام وجود دارد اما از مهمترین آنها استفاده از نسبت های مالی از جمله p/e ، p/s ، p/b می باشد.

در حالت کلی سه نوع روش تحلیلی برای بازار سرمایه وجود دارد؛ تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تحلیل اطلاعات تابلو بازار (تابلوخوانی) . نسبت های P/E و P/S و P/B در تحلیل بنیادی و در تحلیل از روش تابلوخوانی کاربردهای زیادی دارند.

معرفی سه نسبت مهم بنیادی

بررسی ها و مطالعات نشان می دهند، تعداد قابل ملاحظه ای از شرکت هایی که هم اکنون در بورس مشغول به فعالیت هستند، در حال حاضر با قیمت کمتر دفتری یا همان ارزش هنگام تاسیس خود، معامله می شوند. از نسبت هایی که در تحلیل بنیادی اهمیت بالایی دارد، نسبت مهم و ارزشمند ارزش بازاری به ارزش دفتری هر شرکت یا نسبت P/B شرکت است. در ادامه مقاله سعی داریم به شرح مفهوم و کاربردهای مهم مفهوم نسبت P/s و P/e و P/b بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در رابطه با این نسبت ها در اختیارتان بگذاریم.

نسبت P/b در بورس

نسبت P/B از واژه های Price به معنای قیمت و ارزش بازار و Book Value به معنی ارزش دفتری تشکیل می شود. بنابراین نسبت P/B نشان دهنده نسبت قیمت یا ارزش بازار هر سهم به ارزش دفتری هر سهام است.
ارزش دفتری هر سهم عبارتند از حاصل تقسیم ارزش ویژه یا مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت به تعداد کل سهام آن‌ است که ارزش تاریخی و ترازنامه ‌ای شرکت نشان می دهد. از طرفی ارزش بازار، انعکاسی از انتظارات سهامداران از وضعیت شرکت است.

در واقع نسبت قیمت هر سهم به ارزش دفتری، طرز تفکر و انتظارات سهامداران شرکت نیز نسبت به عملکرد گذشته و آینده شرکت را بیان می ‌کند. در حالی که درآمد یا eps هر سهم مقداری منفی باشد یا بسیار متغیر و به‌ طور غیر معمول، بزرگ و کوچک باشد، ارزش دفتری هر سهم مثبت است و چندان تغییر نمی کند، بنابراین اهمیت بیشتری پیدا کرده و این نسبت کمک زیادی در برآورد وضعیت شرکت به افراد فعال در بازار و سرمایه گذاران می کند.

 

تصویر مقاله نسبت های مهم سرمایه گذاری
نسب پی بر ای چیست
نسبت پی بر ای در بورس چیست
آموزش تحلیل نسبت پی بر ای

نحوه محاسبه نسبت P/B چگونه است؟

با ذکر یک مثال، نحوه محاسبه نسبت P/B را بهتر به شما توضیح می دهیم. فرض کنید که می خواهیم نسبت P/B شرکتی را محاسبه و ارزیابی کنیم. ابتدا باید اطلاعات و صورت مالی میان دوره ای ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و یا یکساله از ترازنامه های شرکت را به دست آورید.

در مرحله اول باید میزان ارزش دفتری هر سهم شرکت یا همان پارامتر B را تعیین کنید. ارزش دفتری به ازای هر سهم برابر است با مجموع حقوق صاحبان سهام تقسیم‌ بر تعداد کل سهام شرکت.

در قسمتی از صورت های مالی میان دوره ای، جمع حقوق صاحبان سهام شرکت به صورت یک عدد نمایش داده می شود. فرض کنید این عدد برابر با 18.000.000.000.000 ریال است و تعداد کل سهام شرکت مورد نظر 16 میلیارد سهم باشد.

از تقسیم عدد 18.000.000.000.000 بر 16.000.000.000 عدد 1125 به دست می آید. این عدد ارزش دفتری هر سهم شرکت مورد نظر در حال حاضر 1125 ریال را نشان می دهد. در مرحله بعد باید از روی تابلوی معاملات شرکت، قیمت پایانی سهام شرکت را مشاهده کنید که این عدد همان پارامتر P است.

مفهوم نسبت p/s

نسبت p/s رشد فروش ثابت، ابزاری برای رشد شرکت است. به این منظور که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود. در شرکت ‌هایی که ضرر یا جریان نقدی منفی دارند و در شرکت‌ های رشد یافته سیکلی با سود نزدیک به صفر، این نسبت ممکن است کمک بیشتری برای برخورداری از برآورد صحیح نسبت به شرکت به شما کند.

به ‌طور کلی نیز با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی، محاسبه این نسبت دقت تحلیل و ارزیابی شرکت را افزایش می دهد. نسبت P/S برابر با نسبت قیمت بازار هر سهم به فروش هر سهم است.

اهمیت و مفهوم نسبت p/e

سود به دست آمده به ازای هر سهم در طول دوره ای مشخص، eps سهم در آن دوره نام می گیرد. هنگامی که از EPS بدون اشاره به اینکه برای چه نوع دوره و مدتی است، صحبت شود، منظور در واقع دوره 12 ماهه یا یکساله است که در نتیجه شرکت در آن دوره چهار بار صورت های مالی خود را در کدال منتشر می کند. حال اگر قیمتی که سهام شرکت در بورس معامله شود، بر سود به دست آمده به وسیله شرکت در طول یکسال تقسیم شود، نسبتی که به دست می آید را نسبت P/E سهم می گویند.

مقایسه نسبت P/E سهام مختلف

از راه های مقایسه ی بنیادی سهام شرکت های مختلف، مقایسه نسبت P/E آنها است. اغلب چون آینده قیمت سهام برای شما اهمیت دارد، P/E فوروارد سهام با یکدیگر مقایسه می شود. نکته ای که در این خصوص باید به آن اهمیت داد، این است که سهام گروه بهتر است تا با یکدیگر مقایسه شوند نه با سهام دیگر گروه ها.
شرکت هایی که P/E منفی دارند، نباید با شرکت های P/E دارند، مثبت مقایسه شوند و هنگام مقایسه باید این دسته از سهام کنار گذاشته شوند. همچنین مشخص است که هر چه P/E سهم نسبت به هم گروهی ها پایین تر باشد، آن سهم پتانسیل رشد بالاتری دارد.

انواع p/e موجود در بورس

واژه P/E که از تقسیم قیمت پایانی سهم بر EPS آن به وجود می ‌آید و نشاند دهنده زمان بازگشت سرمایه یا دارایی سهام دار است.

P/E دنباله دار

این نوع p/e به معنای خام این نسبت است. به این منظور که قیمت سهم تقسیم بر عدد EPS که نشان دهنده پرداخت متقاضیان خرید سهام به ازای ۱ ریال سودآوری است.

P/E میانگین

در این روش EPS را از میانگین سودآوری قطعی ۶ ماه گذشته و ۶ ماه آینده، به دست می آورند. به این گونه که میانگین منطقی ‌تر برای EPS وجود دارد که نیمی از آن قطعی و نیمی از آن برآوردی است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با سه نسبت مهم بررسی بنیادی آشنا کنیم و نحوه ساخت و استفاده آنها را توضیح دادیم، بهتر است بررسی نسبت های مالی هر شرکت سهامی را در مدت زمان های 2 تا 5 ساله بررسی کرده تا چشم انداز بهتری درمورد آینده قیمت سهم در اختیار شما قرار دهد. حتی اگر به عنوان تکنیکالیست در بازارها فعالیت میکنید هیچ وقت از پارامترهای بنیادی غافل نشوید. زیرا عوامل بنیادی آینده قیمت را تضمین میکنند.

اشتراک گذاری این مطلب:

vorod be anjoman faratahlilgar

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

Instagram
Telegram
YouTube
pishnahad amoozeshi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up