بازارگردان یا مارکت میکر کیست ؟

تصویر مقاله بازارگردانی در فراتحلیلگر
28/ آذر/ 1401
تصویر تیم تحریریه فراتحلیلگر
نام نویسنده: فائزه برادران
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بازارگردان (market maker) کیست و بازارسازی چیست؟

بازارگردان (مارکت میکر) افراد یا شرکت‌هایی با قدرت مالی بالا هستند که بخش بزرگی از اوراق بهادار یک شرکت را در اختیار دارند. آن‌ها با استفاده از این اوراق می‌توانند عرضه و تقاضای بازار را کنترل کنند. آنها اوراق بهادار را با هدف کسب سود خریداری می‌نمایند و با تزریق نقدینگی بازار را فعال نگه ‌می‌دارند. بازار گردان همچنین با این عمل مانع از نوسان قیمتی شدید در بازار می‌شود.

وظایف بازارگردان ها

  1. حفظ نقدینگی و تعادل در بازار؛
  2. کنترل دامنه نوسان قیمت در بازار از طریق خرید و فروش سهام؛
  3. جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهام؛
  4. افزایش قدرت نقدشوندگی بازار؛
  5. نزدیک کردن قیمت خرید و فروش؛

بازارگردانان چه کسانی هستند؟

 بازارگردانان می توانند افراد یا دلالان باشند که مجموعه ای از الزامات مربوط به آموزش، تامین و گردش سرمایه و غیره را برآورده می کنند. طیف گسترده ای از بازار گردانان از بانک ها و موسسات بزرگ گرفته تا شرکتها و افراد تخصصی وجود دارد. در بازارهای جهانی بانک های سرمایه گذاری بزرگی مانند (JPMorgan (JPM درگیر هستند، اما فضای زیادی برای عمده فروشان و سایر بازیگران نیز وجود دارد.

تصویر معنی مارکت میکری در بازار
بازارساز کیست
مارکت میکر های بازار
وظایف بازارگردانها

بازارگردانان چگونه کار می کنند؟

 تعدادی از بازارگردانان در بورس اوراق بهادار برای جذب سرمایه گذاران از طریق رقابتی ترین پیشنهادات با یکدیگر فعالیت و رقابت می کنند. در برخی موارد، صرافی ها از یک سیستم تخصصی استفاده می کنند که در آن یک متخصص تنها بازارگردان است که همه پیشنهادات و درخواست هایی را که برای بازار قابل مشاهده است ارائه می دهد. بازارگردان فعالیتی انجام میدهد تا اطمینان حاصل شود که تمام معاملات  با قیمت منصفانه و به موقع انجام می شوند.

بازارگردانی سهام

گردانندگان بازار سهام سابقه طولانی دارند. فیلم‌های قدیمی وال استریت چشم‌اندازی از این دوران گذشته ارائه می‌کنند. در آن روزها، کارگزاران سفارشات را به صرافی فراخوانی می‌کردند و سپس متخصصان در کف بورس، آن سفارش‌ها را با یک طرف مقابل مایل جفت می‌کردند. و اگر یکی نبود، متخصص خود سهام را می خرید یا می فروخت.

با انتقال به بازارهای دیجیتال، همه چیز تکامل یافته است. امروزه صدها – اگر نگوییم هزاران – بازارگردان، چه انسانی و چه دیجیتال، وجود دارد که به بورس های مختلف خدمات ارائه می دهند. اینها می‌توانند از بانک‌های بزرگ یا دلال‌ها که هزاران اوراق بهادار را مبادله می‌کنند تا افراد یا شرکت‌های تخصصی که در بازار فقط چند سهام مختلف خرید و فروش می‌کنند، متغیر باشد.

چگونه بازارسازان کسب درآمد می کنند؟

 بازارسازان دو راه اصلی برای کسب درآمد دارند.

جمع آوری اسپرد

اولین مورد از جمع آوری اسپرد بین قیمت پیشنهادی و تقاضا در یک سهام است. فرض کنید یک شرکت با قیمت 10 دلار در هر سهم معامله می شود. یک بازارگردان ممکن است پیشنهادی برای خرید 1000 سهم به قیمت 9.90 دلار و پیشنهادی برای فروش 1000 سهم به قیمت 10.10 دلار ارسال کند. پس از تکمیل هر دو سفارش، بازارساز 1000 سهم را به قیمت 9.90 دلار خریداری کرده و با قیمت 10.10 دلار به فروش می رساند و 20 سنت برای هر سهم (200 دلار) سود خواهد داشت.

گرفتن موجودی

راه بزرگ دیگری که بازارگردانان کسب درآمد می کنند، از طریق گرفتن موجودی است. هنگامی که یک عدم تعادل عرضه یا تقاضا در یک سهام وجود دارد، بازارگردانان اغلب موقعیت بزرگی را در یک سهام انباشته می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که به دنبال یک اطلامیه خبری منفی، فروش وحشتناکی به وجود می‌آید، بازارگردانان اغلب افرادی هستند که خرید می‌کنند، زیرا جمعیت برای خروج از سهام عجله می‌کنند. هنگامی که اوضاع آرام شد، بازارساز می‌تواند به آرامی موجودی را با قیمت‌های مطلوب‌تر تخلیه کند.

توجه: بازارسازی صرفاً نوعی آربیتراژ نیست. بازارسازان با تمایل به خرید و فروش در شرایط نوسان بازار، ریسک قابل توجهی را متحمل می شوند. به عنوان مثال، گاهی اوقات، اگر سهام یک شرکت سقوط کند و سپس به کاهش خود ادامه دهد، بازارسازان ممکن است متحمل زیان های بزرگی شوند.

مثالی فرضی از یک روز مارکت میکرها

بیایید تصور کنیم که معاملات یک بازارگردان در سهام اپل (AAPL) در روز یکی از رویدادهای محصولش چگونه ممکن است انجام شود. صبح، سر و صدای زیادی در مورد چیزهای جدیدی که اپل ممکن است رونمایی کند، وجود دارد. معامله گران برای خرید سهام اپل پیش از این رویداد فریاد می زنند.

بازارگردان که با تقاضای قابل توجهی بیشتر از عرضه سهام مواجه است، از طریق بسیاری از موجودی های خود به سرمایه گذاران خرده فروشی با قیمت های فزاینده ای می فروشد. این یک عملکرد مفید بازار است، زیرا تعداد کمی از معامله‌گران دیگر می‌خواهند قبل از عرضه محصول بفروشند، اما یک بازارگردان وظیفه دارد بدون توجه به شرایط بازار، یک پیشنهاد ارائه کند و درخواست کند.

بعد از ظهر فرا می رسد و این رویداد ناامید کننده است. هیچ ویژگی انقلابی برای محصولات اصلی اپل وجود ندارد و معامله گران علاقه خود را به داستان از دست می دهند. اکنون عجله ای برای فروش سهام اپل وجود دارد و افراد کمی حاضر به خرید هستند. به جز بازارگردان یعنی. این بازارگردان خریدار ثابت سهام اپل با قیمت های رو به کاهش است زیرا معامله گران برای تخلیه موقعیت خود حرکت می کنند. به این ترتیب، بازارگردان موجودی سهام اپل را که قبلاً صبح فروخته شده بود، دوباره پر می کند. در این حالت، بازارگردان از تمایل به فروش صبح به بازار و خرید مجدد در بعدازظهر زمانی که اکثر معامله گران در جهت دیگر حرکت می کردند، سود معناداری به دست آورده است.

با این حال، بازارگردان در معرض خطر است. اگر عرضه این محصول موفقیت‌آمیز بود، سهام اپل می‌توانست به رشد خود ادامه دهد و بازارگردان را در سمت اشتباه قرار دهد. این یک ریسک کلیدی است که بازارگردانان در ازای کسب اسپرد بین معاملات خرید و فروش در طول روز متحمل می‌شوند.

تصویر اول مقاله بازارگردانی چیست در فراتحلیلگر

تاثیر بازارگردان ها بر بورس

 همانطور که مثال بالا نشان می دهد، سازندگان بازار یک عملکرد محوری برای بورس ها ارائه می دهند. آنها مایل به خرید و فروش اوراق بهادار در شرایطی هستند که به سرعت در حال تغییر هستند، زمانی که افراد کمی مایل به ورود هستند. برای مثال، اگر شرکتی درآمد خود را از دست بدهد، افراد از سهام خارج می شوند. چه کسی حاضر به خرید در آن فروش های وحشیانه است؟ بازارگردانان.

جمع بندی

 بازارسازان با سرمایه بالایی که در اختیار دارند، از ریسک کردن سود به دست می‌آورند، یعنی می‌توانند سهامی را که می‌خرند با سود دوباره بفروشند. عملیات آنها نقشی جدایی ناپذیر در ساختار بازار ایفا می کند و وجود آنها الزامی است زیرا آنها تضمین می کنند که سهام، خریدار یا فروشنده ای مایل به قیمت مناسب در تمام شرایط بازار وجود داشته باشند.

اشتراک گذاری این مطلب:

vorod be anjoman faratahlilgar

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

Instagram
Telegram
YouTube
pishnahad amoozeshi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up