استیضاح وزیر اقتصاد دولت سیزدهم

تصویر خبر استیضاح وزیر اقتصاد دولت سیزدهم
28/ آذر/ 1401
تصویر تیم خبری فراتحلیلگر
نام نویسنده: بهزاد قربانی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: استیضاح وزیر اقتصاد به امضای نمایندگان مجلس رسیده است. ما به دنبال پاسخگویی دولت هستیم، نباید با این سخت که حباب در بازار ایجاد شده است مسائل را منتفی دانست. چرا این حباب ماندگار شده است؟ تمامی این موارد باید تعیین و تکلیف شوند.

به  گزارش فراتحلیلگر به نقل از ایلنا، علی جدی در پاسخ به سوال نظارت مجلس بر بازار خودرو برای خروج از شرایط آشفته  این بازار، گفت: تا وقتی عرضه خودرو افزایش پیدا نکند همین منوال ادامه خواهد داشت.

عرضه خودرو باید افزایش یابد

وی اشاره ای به تلاش های مجلس برای واردات خودرو نمود و افزود: دولت باید مسیر واردات خودرو را تسریع دهد تا بخشی از نیاز بازار با واردات پوشش پیدا کند. طبق گزارشاتی که در اختیار مجلس قرار گرفته است، بخشی از خودرو ها وارد گمرکات میشوند.

او ادامه داد: مجلس به صورت دقیقی بر افزایش تولید از طرف خودروسازان نظارت میکند و اکنون بخشی از افزایش تولید رخ داده است. از طرفی مجلس به دنبال خروج دولت از صنعت خودروسازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

این نماینده مجلس گفت نیاز کشور به صورت سالیانه یک میلیون و 500 هزار خودرو است که اکنون فقط سالیانه یک میلیون دستگاه تولید و عرضه میشود و دلیل افزایش قیمت را کمبود عرضه دانست. همچنین او افزایش قیمت خودرو را به دلال بازی ها در بازار خودرو نسبت داد و اعلام نمود مجلس توانی برای کنترل دلالی ها ندارد.

در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو چقدر متاثر از تورم موجود در کشور است گفت: استیضاح وزیر اقتصاد دولت به امضای نمایندگان رسیده است و دولت باید پاسخگو باشد، نمیتوان با بیان حباب در بازار کلیه مسائل را منتفی دانست. چرا این حباب ماندگار شده است؟

دلیل نوسانات ارز

نماینده خراسان شمالی با اشاره به نوسانات نرخ ارز افزود: دولت نتوانست بازار ارز را مدیریت کند، تضاد در سخنان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و عدم هماهنگی باعث ایجاد این شرایط شده است. در واقع بدنه دولت یک انسجام اقتصادی ندارد و انتظار حرکتی در جهت انسجام آن از طرف دولت را شاهد باشیم.

علی جدی، درباره جلسه استیضاح وزیر صمت گفت: وزارت صمت بسیاری از ازارها از جمله فولاد، سیملن، لوازم خانگی، پتروشیمی و.. را تعدیل کرده اما فاطمی نتوانست در بحث خودرو مجلس را قانع کند و به همین دلیل کارت زرد گرفت. مردم از وضعیت خودرو رضایت ندارند و مجلس باید پیام مردم را انتقال دهد.

این نماینده مجلس افزود: پیش بینی میشود تابستان سال آینده وضعیت بازار خودرو منطقی تر شود و در عرضه خودرو به 4 سال قبل برگردیم. زمانی که عرضه افزایش پیدا کند، قیمتها متعادل تر و تقاضا کنترل خواهد شد.

او افزود : کمیسیون صنایع و معادن مجلس موافق عرضه خودرو در بورس نیست. عرضه بر تقاضا باید پیشی بگیرد تا تنظیم قیمت ها صورت پذیرد. سایپا چند خودرو عرضه میکند اما آیا با قیمت کارخانه؟ یا حاشیه بازار فروخته می شود؟ اگر عرضه خودرو زیاد شود با کاهش قیمت ها رو به رو خواهیم شد.

توجه:  علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای درباره ادعاهای مبنی بر استیضاح خاندوزی وزیر امور و اقتصادی گفت: چنین موضوعی در مجلس مطرح نشده است و انتشار این خبر صحیح نیست.

اشتراک گذاری این مطلب:

vorod be anjoman faratahlilgar
pishnahad amoozeshi

دوره آموزشی پیشنهادی

جدیدترین اخبار

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

Instagram
Telegram
YouTube

مطالب خواندنی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up